Våre aller vanligste spørsmål

Hvordan kan jeg utsette betalingen?

Du kan utsette betalingen for kjøp over 2 500 kroner. Handle på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6 eller 9 måneder).

Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

Hvorfor har jeg fått avslag?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 21.00 og lørdag kl 10.00 -18.00.

Når får jeg utbetalt min kontantoverføring?

Pengene er normalt på konto etter 2-3 virkedager.

Når beregnes det renter på mine kjøp?

Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 18,96 %. Se prisliste.

Søknad

Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

Hvordan behandles søknaden?

Når du søker vil vi hente inn kredittopplysninger og foreta en kredittvurdering av deg. Beslutningen treffes automatisk. Du er velkommen til å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller ønsker en manuell vurdering.

Du vil motta et gjenpartsbrev fra Bisnode, som forteller at Ikano Bank har hentet ut kredittopplysninger om deg.

Hvor gammel må jeg være for å søke om IKEA Kortet?

Du må ha fylt 18 år, ha fast inntekt, ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

Hvordan søker jeg om IKEA Kort?

Klikk her og fyll ut elektronisk søknadsskjema. Du får svar på skjermen og signerer med BankID. Når alt er i orden mottar du SMS med referansekode.

Står du allerede på et IKEA-varehus? Vis referansekoden samt gyldig legitimasjon ved en servicedisk og få et midlertidig kort du kan bruke inntil du mottar ditt IKEA Kort i posten.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

Det vil normalt ta 7-10 virkedager, og kortet sendes til folkeregistrert adresse.

Står du allerede på et IKEA-varehus? Vis referansekoden samt gyldig legitimasjon ved en servicedisk og få et midlertidig kort du kan bruke inntil du mottar ditt IKEA Kort i posten.

Hvorfor har jeg fått avslag?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 21.00 og lørdag kl 10.00 -18.00.

Midlertidig kort

Hvor får jeg midlertidig kort?

Du får utstedt midlertidig kort ved å vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus.

Hva er midlertidig kort?

Har du nettopp søkt, eller kanskje mistet ditt IKEA Kort? Da kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på varehus for å få utstedt et midlertidig kort. Er du ny kunde viser du også referansekode mottatt på SMS etter godkjent søknad. Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, og kredittgrensen er den samme som for ditt ordinære IKEA Kort.

Hvor lenge kan jeg benytte mitt midlertidige kort?

Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, slik at du rekker å motta nytt IKEA Kort i posten.

Kortbruk

Hvor kan jeg benytte IKEA Kort?

Du kan bruke ditt IKEA Kort på alle IKEA-varehus, samt når du handler på ikea.no.

Hva er min kredittgrensen og / eller disponible saldo?

Logg deg inn på Min Side for å se kredittgrense og disponibel kreditt. Har du ikke anledning til å logge inn kan du kontakte oss på telefon 66 85 86 00 mandag til fredag 9-21 eller lørdag 10-18.

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet kortet mitt?

Et mistet kort bør sperres så raskt som mulig. Logg deg inn på Min Side eller kontakt oss på telefon 66 85 86 00. Du kan samtidig bestille nytt kort samtidig.

Trenger du å få utstedt et midlertidig kort kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus. Midlertidig kort kan benyttes i 30 dager.

Kan jeg benytte IKEA Kort på ikea.no?

Ja, du kan betale med kortet ditt på ikea.no ved å velge IKEA Kort i "kassen".

Kan jeg overføre penger fra kortet til min bankkonto?

Har du hatt IKEA Kort i mer enn 6 måneder og betalt minst 2 fakturaer kan du overføre penger fra din IKEA Kort-konto til din bankkonto. Dette gjør du på Min Side Prisen for tjenesten er 60 kroner, og renter beregnes fra pengene er på konto.

Hva koster det å bruke IKEA Kort?

IKEA Kort har et månedsgebyr på 45 kroner ved benyttet kreditt på kontoen. Dette er eneste kostnad dersom du velger å betale hele saldoen ved forfall.

Velger du å dele opp betalingen over tid er nominell rente 18,96 %. Prisekspempel: 35 000 kr i benyttet kreditt, nedbetalt o/12 md gir eff. rente 20,10 %, kostnad på 3 627 kr og totalt 38 627 kr.

Se for øvrig prislisten for full oversikt.

Hvordan kan jeg endre / hente ut min PIN-kode?

Logg inn på Min Side og velg "Mitt kort" og deretter "PIN-kode". Skriv inn ønsket kode to ganger og klikk "Bestill" for å lagre. Ny kode gjelder umiddelbart.

Hvordan avslutter jeg kontoen min?

For å avslutte kontoen må eventuelt utestående beløp være fullt innbetalt. Kontakt oss på telefon 66 85 86 00 for å få eksakt beløp som skal innfris, inkludert renter.

Hvorfor blir kortet mitt avvist?

Vanlige årsaker:

  • Kortet er sperret for bruk
  • Kredittgrensen er nådd
  • Teknisk feil på varehuset
Opplever du at din konto er sperret for bruk, ta kontakt med kundeservice på telefon +47 66 85 86 00. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

 

Betalingsutsettelse eller delbetaling

Hvordan kan jeg utsette betalingen?

Du kan utsette betalingen for kjøp over 2 500 kroner. Handle på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6 eller 9 måneder).

Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

Hva koster betalingsutsettelsen?

Utsettelse i 6 måneder koster 280 kroner. Utsettelse i 9 måneder koster 420 kroner. Gebyret legges til første faktura etter endt utsettelse. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

Kan jeg dele opp betalingen også etter utsettelsen?

Du står fritt til å betale minimumsbeløp (3,5 % av saldo) eller et valgfritt høyere beløp ved hver fakturering etter utsettelsesperioden er over. Priseksempel: 35 000 kr i benyttet kreditt, nedbetalt o/12 md gir eff. rente 20,10 %, kostnad på 3 627 kr og totalt 38 627 kr.

Kan jeg utsette betalingen?

IKEA Kort tilbyr inntil 9 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Ingen renter påløper i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

Hvor lang tid har jeg på å velge betalingsutsettelse for mitt kjøp?

Siste frist for å utsette betalingen for et kjøp over 2 500 kroner er siste dag i påfølgende måned etter at kjøpet er gjort.

Faktura

Når får jeg faktura?

Vi sender deg faktura i begynnelsen av hver måned, dersom du har utestående saldo på kortet ditt. Fakturaen har forfall den 20. i måneden.

Hvor mye må jeg betale?

Ved fakturaens forfall må minimum 3,5 % av utestående saldo innbetales. Du kan også betale inn et valgfri høyere beløp eller hele saldoen.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Har du allerede betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra på mottatt faktura.

Eksempel: Du har mottatt purring på 600 kr og har innbetalt 300 kr.

Da kan du betale resterende 300 kr innen betalingsfristen. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura. Du bestemmer selv om du ønsker å betale totalt utestående, eller fortsette å tilbakebetale over tid.

Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

Det er mulig å forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp, 3 % av antatt fakturasum/min 300 kr til forfall. På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt. Du kan benytte samme KID og kontonummer hver måned. Er du usikker, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Kan jeg legge opp fast trekk fra min brukskonto?

KID- og kontonummer er likt hver måned, så du kan legge inn et fast trekk i nettbanken din, men vi anbefaler ikke dette, ettersom fakturabeløpet vil variere med utestående saldo. Velger du eFaktura får du i stedet fakturaen rett i nettbanken.

Kan jeg gjøre en ekstra innbetaling?

Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

Når beregnes det renter på mine kjøp?

Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 18,96 %. Se prisliste.

Kan jeg få utsatt betalingen?

For kjøp over 2 500 kroner kan du i tillegg velge inntil 9 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Dette ordner du selv på Min Side. Vi ønsker at du velger utsettelsen samme måned som varekjøpet er gjort. Det påløper ingen renter i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser. Les mer her.

Kan jeg benytte eFaktura eller AvtaleGiro?

Vi tilbyr eFaktura. Du oppretter avtale i din egen nettbank. Finner du ikke Ikano Bank i oversikten over eFaktura-tilbydere kan du benytte eFakturareferanse = ditt kundenummer. Velger du eFaktura havner fakturaen rett i nettbanken i stedet for i postkassen. Du velger selv hvor mye du vil betale inn. Minimumsbeløp er oppgitt på fakturaen.

Vi tilbyr ikke AvtaleGiro for IKEA Kort.

Sperring/misbruk

Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller blitt frastjålet kortet mitt?

Dersom du har mistet / blitt frastjålet ditt IKEA Kort må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller sende en e-post via vårt kontaktskjema. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på inntil 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt. For mer informasjon se produktets vilkår.

Hvem kan svare på mine spørsmål vedrørende misbruk av kort?

Ring kundeservice på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema. Våre åpningstider er mandag-fredag 09.00-21.00 og lørdag 10.00-18.00.

Blir jeg belastet med egenandel ved misbruk?

I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet IKEA Kort" og avsnitt 7 vedrørende "Ansvarsforhold", er kontohaver ansvarlig for inntil 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket, er avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til å unngå misbruk:
  • Kredittkort er å anse som kontanter og bør behandles deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
  • Pass på at kortet er signert.
  • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
  • Ta vare på kvittering fra varekjøp slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.