FAQ

Ofte stilte spørsmål og svar

Søknad

Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

Du kan søke om økt kreditt ved å kontakte oss på telefon +47 66 85 86 00 (mandag – fredag 09:00 – 21:00, lørdag 10:00 – 18:00).

Av hensyn til din sikkerhet og ditt personvern har vi dessverre ikke mulighet til å behandle forespørsler om kredittøkning per e-post.

Hvilken type mobiltelefoner/elektroniske hjelpemidler kan jeg benytte for å søke om IKEA Kort?

De aller fleste mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett kan benyttes. Vi anbefaler at du har siste versjon av operativsystemet installert.

Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

Det vil normalt ta 7-10 virkedager, og kortet sendes til folkeregistrert adresse.

Hvilke krav setter dere for at jeg skal få IKEA Kort?

Du må ha fylt 18 år, ha fast inntekt, ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

Adresseendring?

I all vår korrespondanse med deg benytter vi alltid din adresse i Folkeregisteret.

Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?

Du kan søke om kortet via din mobil, nettbrett eller PC. Søknadsmuligheter finner du her. Du vil få svar på din søknad i løpet av få sekunder. BankID er en trygg og enkel måte å signere avtalen om IKEA Kort.

Søker du om IKEA Kort på varehus, er det mobilsøknad som er løsningen. Signering må gjøres med BankID. Du viser deretter referansekoden på din telefon til ansatte på salgsdisk og fremviser gyldig legitimasjon. Du får da utdelt midlertidig IKEA Kort med PIN-kode. Midlertidig kort kan du få på alle salgsdisker i 2. etasje og på bad i 1 etasje (på noen varehus er bad i 2. etasje)

Hvordan behandles søknaden?

Når du søker om kort vil det innhentes kredittopplysninger og foretas en kredittvurdering av deg. Uansett utfall vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev fra Bisnode som forteller at Ikano Bank har bedt om kredittopplysninger av deg.

Hvor gammel må jeg være for å søke om IKEA Kortet?

Du må være 18 år.

Avslag i forbindelse med IKEA Kortet er mottatt og jeg ønsker å vite hvorfor?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 21.00 og lørdag kl 10.00 -18.00.

PIN-kode

Er det samme PIN-kode på mitt midlertidige kort som på mitt permanente IKEA Kort?

Nei. PIN-kode på ditt midlertidige kort får du utgitt sammen med kortet. Den PIN-koden du har valgt i søknadsprosessen for IKEA Kort, fungerer på ditt permanente kort som du mottar 7-10 dager etter fullført søknad.

Hvordan kan jeg endre min PIN-kode?

Du  kan endre PIN-koden ved å logge deg inn på Min Side. I venstremenyen finner du valget "PIN-kode" under "Mitt kort".

Velg din nye PIN-kode og skriv den inn to ganger. Klikk på knappen "Bestill" for å lagre endringen.

Glemt PIN-kode

Om du har glemt PIN-koden din må du logge inn på Min Side for å lage en ny.

Kan jeg velge PIN-kode?

Ja, du velger selv din PIN-kode selv når du søker om IKEA Kort.

Koster det noe å bytte PIN-kode?

Nei dette koster ikke noe.

Hvordan kan jeg få ny PIN-kode hvis jeg ikke har BankID?

Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 21.00 og lørdag kl 10.00 -18.00.

Midlertidig kort

Hvor på varehuset kan jeg få midlertidig kort?

Midlertidig kort får du på alle salgsdisker i 2 etasje og bad i 1 etasje på varehus (noen varehus har bad i 2 etasje).

Hvor mye kan jeg handle for på mitt midlertidige kort?

Du kan handle for hele beløpet du har fått innvilget kreditt for.

Kan jeg få midlertidig kort på varehus hvis jeg har glemt/mistet mitt IKEA Kort?

Ja, ved å henvende deg til salgsdisk på varehus. Husk gyldig legitimasjon.

Hvor lenge er mitt midlertidige kort gyldig?

Det midlertidige kortet er gyldig i en måned etter du har hentet kortet på varehus.

Når kan jeg handle med mitt midlertidige kort?

Du kan handle umiddelbart etter du har hentet kortet.

Kortbruk

Hvilken kredittgrense har jeg på kortet mitt?

Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittgrense du har fått innvilget, men maks kredittgrense er 100 000 kr.

Kan jeg handle på IKEA selv om jeg har glemt/mistet mitt IKEA Kort?

Ja, ved å henvende deg til salgsdisk på varehus. Husk gyldig legitimasjon.

Kortet blir avvist ved bruk ved varekjøp. Hvorfor?

Grunnen til at kortet blir avvist kan være:

  • Teknisk feil ved brukerstedet
  • Du har nådd din kreditt-/bruksramme
  • Din konto er sperret for bruk
Opplever du at din konto er sperret for bruk, ta kontakt med kundeservice på telefon +47 66 85 86 00. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

Hvordan kan jeg sjekke hvor mye jeg har disponibelt på min konto?

Dette kan du sjekke ved å logge deg på Min Side. Du kan også sende en e-post via vårt kontaktskjema eller kontakte oss på +47 66 85 86 00. Våre åpningstider er mandag-fredag 09.00-21.00 og lørdag 10.00-18.00. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

Kan jeg benytte IKEA Kort for netthandel?

Det er dessverre ikke mulig å betale med IKEA Kort når du handler på nett. IKEA Kort kan kun benyttes ved kjøp på varehus. Har du fått hjelp av en kundekonsulent til å lage en distribusjonsordre kan du betale din ordre med IKEA Kort her.

Kan jeg overføre penger fra kortet til min bankkonto?

Om du har hatt IKEA Kort i mer enn 6 måneder og foretatt minst 2 innbetalinger, kan du få overført penger til din bankkonto.

Dette gjør du enkelt på Min Side. Prisen for tjenesten er 60 kr samt renter fra den dagen pengene er på konto.

Logg inn på Min Side

 

Faktura

Hvor ofte og når kommer fakturaen?

Du vil motta fakturaen i midten av hver måned. Fakturaen har forfall 20. samme måned.

Når begynner eventuelle renter å løpe ved varekjøp?

Det påløper ingen nominelle renter før etter forfall.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Har du allerede betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra på mottatt faktura.

Eksempel: Du har mottatt purring på 600 kr og har innbetalt 300 kr.

Da kan du betale resterende 300 kr innen betalingsfristen. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura. Du bestemmer selv om du ønsker å betale totalt utestående, eller fortsette å tilbakebetale over tid.

Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

Det er mulig å forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp, 3 % av antatt fakturasum/min 300 kr til forfall. På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt. Du kan benytte samme KID og kontonummer hver måned. Er du usikker, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Er eFaktura tilknyttet IKEA Kort?

Vi tilbyr eFaktura for IKEA Kort. Du kan selv velge det via din nettbank. eFakturareferansen er KID-nummer minus det siste tallet i KID-nummeret.

Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

Ved fakturaforfall må du betale minimum 300 kr, eller 3 % av benyttet kreditt.

Kan jeg overføre penger fra IKEA Kort til min bankkonto?

Om du har hatt IKEA Kort i mer enn 6 måneder og foretatt minst 2 innbetalinger, kan du få overført penger til din bankkonto.

Dette gjør du enkelt på Min Side. Prisen for tjenesten er 60 kr samt renter fra den dagen pengene er på konto.

Logg inn på Min Side

Er det mulig å få en måneds betalingsutsettelse på mottatt faktura?

Kontakt kundeservice på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Er det mulig å benytte seg av avtalegiro?

Nei. Minimumsbeløpet som skal betales vil variere og derfor er det best at du fyller inn det du ønsker å betale hver måned, minimum 3 % av saldo eller 300 kr.

Er det mulig å legge opp fast trekk fra min lønnskonto til Ikano Bank?

Dersom du ønsker å legge opp fast trekk fra din lønnskonto bør du trekke minimum 3 % av saldo eller 300 kr. Lurer du på noe, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Logge på Min Side

Hva er BankID?

BankID er elektronisk identifisering på nett, og det tilbys og utstedes av bankene i Norge.

Hvordan logger jeg på Min Side med BankID?

Du logger inn på Min Side ved å bruke BankID på mobil eller med kodebrikke:

BankID på mobil
1. Tast inn mobilnummeret som din BankID er registrert på og din fødselsdato. Klikk neste.
2. Følg instruksjonene på mobilen
3. Sjekk at du mottar samme referansen på din mobil som vises i bilde til venstre.
4. Tast så din egenvalgte ID-PIN (4-8 siffer) på telefonen.
PS. Dersom referansen ikke stemmer overens, må du avbryte dialogen på mobilen. 

BankID
1. Tast inn ditt fødselsnummer, 11 siffer.
2. Tast inn din engangskode. Dette er en kode fra et kodekort eller kodekalkulator som du har fått fra banken som har utstedt din BankID.
3. Tast inn ditt personlige passord mottatt fra din bank eller valgt selv da du bestilte BankID. 

Kan jeg logge på Min Side med BankID på mobil?

Ja, det kan du.

Hvor henvender jeg meg hvis jeg får problemer med BankID?

Da må du kontakte din bankforbindelse.

Betingelser

Hvor kan IKEA Kort benyttes?

IKEA Kort kan du benytte på samtlige IKEA varehus i Norge, samt ordre på online betalingsløsningen «Betal din ordre» på ikea.no.

Hvilke betingelser har IKEA Kort?

IKEA Kort har blant markedets desidert laveste renter, dvs. renter som påløper dersom du utsetter deler av fakturaen. For en fullstendig oversikt, se IKEA Kort sine vilkår og du vil finne de til en hver tid gjeldende betingelser.

Hvordan avslutter jeg IKEA kontoen når vi er to kontohavere?

Dere avslutter kontoen ved å sende en skriftlig melding per post. Meldingen må inneholde kundenummer eller fødselsdato.

Hva koster det å bruke IKEA Kort?

Det koster deg kun et fakturagebyr på 45 kr å handle med IKEA Kort. Kortet har ikke noen årsavgift og det løper heller ikke renter den første måneden. For en fullstendig oversikt, se IKEA Kort sine vilkår. Her vil du finne de til enhver tid gjeldende betingelser.

Hvordan avslutter jeg IKEA kontoen?

Kortet avsluttes ved å sende en skriftlig melding per post, eller ved å kontakt oss på telefon 66 85 86 00. Du kan også sende en e-post via vårt kontaktskjema. Meldingen må inneholde kundenummer eller fødselsdato. Samtidig ber vi deg om å klippe kortet i to. Kortet kan ikke avsluttes før eventuelt utestående beløp er fullt innbetalt.

Sperring/misbruk

Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet ditt IKEA Kort, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller sende en e-post via vårt kontaktskjema. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på inntil 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt. For mer informasjon se produktets vilkår.

Hvem kan svare på mine spørsmål vedrørende misbruk av kort?

Ring kundeservice på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema. Våre åpningstider er mandag-fredag 09.00-21.00 og lørdag 10.00-18.00.

Egenandelen, hvor stor blir den ved misbruk?

I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet IKEA Kort" og avsnitt 7 vedrørende "Ansvarsforhold", er kontohaver ansvarlig for inntil 12 000 kr avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket, er avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til å unngå misbruk:
  • Det er viktig å være klar over at et kredittkort er å anse som kontanter – behandle det deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
  • Pass på at kortet er signert.
  • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
  • Ta vare på kvittering fra varekjøp slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.

Betalingsutsettelse eller delbetaling

Hvordan får jeg utsatt min betaling i 6 eller 9 måneder?

  1. Gå inn på Min Side
  2. Logg inn med din BankID
  3. Velg Betalingsutsettelse
  4. Huk av for 6 eller 9 måneder 

Hva er minimumskjøpet for å kunne utsette min betaling?

Kjøpet må være på 2 500 kr eller mer.

Hva er siste frist for å utsette min betaling?

Siste frist er siste dag i påfølgende måned etter kjøpet er foretatt. Eksempel: Kjøpet er utført 5. januar og siste frist er 28. februar. Dette gjør du på Min Side.

Kan jeg også velge hvor mye jeg betaler tilbake hver måned?

Ja. Du velger selv hvor mye som skal tilbakebetales hver måned. Minstebeløpet er 3 % av saldo eller minimum 300 kr pr måned.